Saturday, May 2, 2009

I’m Unemployed… Help !!!

Alhamdulillah. Eventually, I finished up my studies. Fuhh… I’m relieved. Lama betul aku studies. Aku duduk dekat university je dah 4 tahun. Lepas tu, aku buat matrikulasi je, 2 tahun. Akhirnya habis jugak aku belajar. Sekang ni, aku unemployed. Fuhhh… susah betol nak carik keje sekarang ni. Tambah2 time ekonomi tgh gawat ni. Ade yang kene buang, ade yang kene suspend. Orang yang macam aku ni pulak… tengah terhegeh2 nak carik keje. Susah jugak. Buat masa ni dah dekat 2 minggu duduk rumah. Aku habis Finale paper je ari tu 18 hb 4. Kuar result 28 hb 4. Campur ari ni dekat2 nak 2 minggu la kan. Risau betol aku duduk rumah lelame ni. Bukan tak suka nak duduk rumah, tapi aku takot di bebel oleh mak aku. Even mak aku tak pernah cakap lagi buat sementara ni, tapi silap2 ari bulan, maun jugak terkeluar dari mulut dia. Aduh… aku tak suka lah nak duduk rumah makan tido je, tapi nak buat camne. Dekat 5 – 6 company jugak, resume aku hantar. Tapi, satu pun tak de lagi yang reply. Risau gak ni. Aku jugak ader apply keje kat Giant depan rumah aku ni, jadi part time cashier, tapi, tak de pulak fon call yang aku terima. Risau aku. Aku bukannya apa cepat2 nak carik keje ni, aku tak sabo2 nak ulur2 kat mak aku. Yerla, banyak dah duit mak aku habis anta aku gi studies, mesti lah aku nak ulur2 kat dia. Tak banyak, sikit pun tak apa. Aku tau, mak aku bukannya hingin sangat duit aku, tapi hati seorang ibu ni nak kena jaga jugak. Itu lah tanda budi bahasa kita pada dia. Aku tau even mak aku tak minta, dia just nak tengok, anak dia ni ade budi bahasa ke tak ngan dia. Tak banyak pun kita bagi, at least dia happy jugak. Itu lah vision aku yang utama sekali. Bila aku dah keje , even tak bagi banyak pun, sikit pun tak apa. Bila gaji dah banyak, baru ulur banyak sikit. Insya Allah… aku harap sangat aku dapat keje secepat mungkin. Korang semua, kalau korang ade jawatan kosong kat tempat keje korang, riki2 kan lah untuk aku eh…Doakan untuk aku eh… Onegaishimasu…

No comments:

Post a Comment